Bokredovisning är relevant för eleverna i svenska för invandrare, nivå D, eftersom det hjälper eleverna att utveckla sin läsförståelse samt ordförråd i språket.
Temat bokredovisning på Studium handlar om att eleverna väljer en bok, antingen på svenska eller på sitt eget modersmål, och redovisar till läraren och gruppen på svenska.
Målet med temat är att eleverna ska utveckla sin läsförståelse, sitt ordförråd och lära sig att argumentera för egna åsikter och tankar.
I redovisningen pratar eleverna om bokens titel, författarens namn och bakgrund samt vilket år boken är skriven.
Eleverna får också sammanfatta boken och beskriva miljön i vilken boken utspelar sig – är det nutid, dåtid eller framtid? Och utspelar sig bokens handling hemma, i stan eller någon annan stans?
Eleverna får också beskriva huvudpersonerna och deras karaktärer.
Slutligen får de också sammanfatta boken och beskriva sin egen reflektion av läsupplevelsen, samt också tala om, och motivera, om de rekommenderar boken eller ej.
Målet med temat är att eleverna ska utveckla sina läsförståelse, sitt ordförråd och lära sig att argumentera för egna åsikter och tankar.